Wednesday, 29 August 2012

tiMe fOr cHange

Assalamualaikum.

"Aku Ingin Berubah"



"Ya ALLAH,
 Teguhkan hatiku,
 Untuk terus melangkah dalam hidup ini,
 Yang kurasakan saban hari memeritkan,
 Maniskan hatiku dengan iman,
 Cukupkan aku dengan bekalan sabar,
 Meredah lautan hidup penuh dugaan ini.
 Bantuku atasi amarah ini,
 Dengan iman dan taqwa".

Aku ingin bahagia, Dalam dakapan kasihMU ya ALLAH...


Tuesday, 28 August 2012

suNgGuh kEjaM!!!





Ku mencintaimu lebih dari nyawaku
Bahagia kau pun dengan cintaku
Sepakat mengikat janji untuk saling melengkapi
Bagai fajar menjemput sang embun pagi

mengapa kau menghilang
Menghindar dari cintaku
Mengapa kau robohkan
Dan meremukkan jantungku

Sungguh kejam kau meninggalkanku tanpa perasaan
Di kala hatiku merajai hatimu
Ku mohon kau jelaskan padaku sebab apa kau meninggalkanku
Bukankah kita berjanji untuk sehidup semati
Kau pun begitu bahagia di pelukanku
Hingga cinta kita bagaikan pelangi

Bukankah kita berjanji untuk sehidup semati

Thursday, 23 August 2012

TAPEW LAAA KAN :,(

Assalamualaikum. 
hi,.. camner raya? best???
mesti la...  banyak tak makan? duit raya dapat banyak??
raya ni aku balik Penang! rumah opah bolehla muatkan 7  keluarga.
meriah!!! family kami ni ramai budak2.. keluarga baru kan... generasi pon baru!!!
aku pon memang main dengan budak2 la... aku okey je layan kerenah budak2 ni.. aku suka :)...

lepas je balik sembahyang raya rumah opah penuh dengan budak2 kat kampung tu nak datang beraya... budak sekarang ni lepas kasi je duit raya balik la diorang sebab nak pegi rumah lain pulak.

Ada citer la nak habaq kat hampa niehhh...
sedih+marah+ semua la ada...
tapi nak buat macam mana kan... sabar je larh!!!
nak taw kenapa? 
enset kakak elang!
nset kakak elang tapi nape aq yang marah?
taw???
sebabnyer dalam tu ada gambar raya...


salah aku jugak bawa kamera tak bawa charger! -_-
dah la kamera tak de bateri. EMPTY
hahaaa... 

tapi sekarang dah boleh guna handphone, ipone, ipad... macam2 la...
jadi kakak pon keluarkan la handphone dye untuk bergambar la di hari raya bersama dengan keluarga-keluarga yang ramai nieh... akak guna nokia Asha. Walaupon biasa je tapi dye sayang la sebab guna duit dye... gaji kerja kan... 



tapi mana pegi handphone kakak??? kakak letak fon dye kat atas meja yang depan bilik tu...
biasa la dah ramai2... aq pon tak taw la tangan sapekan yang 'terpanjang' tu.
mungkin la kot!!! benda berguna kan.
kesian akak, sekarang guna dulu la enset sony dye yang lama tu.. sementara.. nanti kita beli baru taw akak... tapi akak pon lalai gak.. sape suruh letak merata dah taw ramai2... 

sekarang sume pic raya elang!!! sedih la memori raya tahun ni :( ta dapat nak simpan.
Pic yang ada pon sikit je pic yang Paksu ambik... Tapi tak cantik.!!! heheee... sorry paksu >_< ...

apa pon pesanan untuk semua jaga la barang anda... tak kisah la mahal ke murh ke...
kalau hilang sedih taw.!!!
mane ada orang suka kan bila barang dye hilang !!
okey la sampai sini dulu...
bye...






Friday, 17 August 2012

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN SELAMAT DATANG SYAWAL

Assalamualaikum
hi,.. tengah buat apa tu? sibuk buat kuih raya ke? 
Sedar tak sedar kejap je rasa Ramadhan tahun ni... kalau time kecik2 pose ni rasa punya la lama. Tapi sekarang dah besar2 ni, sedih je rasa nak tinggal Ramadhan. Serius sebak ni. 
Apa pon kita kena hadapi, tempuhi & terima. heee ^-^

Ramadhan taun ni best sangat bagi aku taw sebab dapat bersahur, berpuasa & bertarawih dengan family. Memang meriah la... :)
Apa pon kami masih lagi bersederhana.

Di kesempatan ni aku nak ucap selamat hari raya kat korang semua ^-^


Raya ni jemput la datang rumah, tapi text la dulu sebab takut tak de rumah.
Menu raya aku macam biasa la kuih raya mesti beli punya. Memang akan habis seratus ke dua ratus dan ke atas untuk beli kuih raya. Yea la satu jenis dah RM25-RM30..Yang murah sikit RM 20. Tapi kira tu sikit la sebab aku pasti punya korang yang family ramai yang raya sakan mesti lagi banyak keluar duit untuk kuih raya. Tapi untuk yang beli or tempah kat orang. Yang buat sendiri jimat kot... Aku tak pasti pasal tu sebab dari kecik sampai aku umo 20 kuih raya beli je.. huuu.. selain kuih, makanan lain macam nasi pon ada.. nasi ayam or nasi beriani. Tapi ikut jugak kalo sempat or rajin nak buat.. heee...

 Untuk menu paling penting yang wajib dalam keturunan family aku sebelah ayah... huhuuu... Laksa utara la... Kami tak kisah kalo tak de lemang tapi mesti kena ada ketupat palas tak pon pulut dibalut dengan daun pisang dan dikukus. Family aku ni kurang gemar makan lemang. Tak taw la kenapa @_@
Laksa memang akan ada di rumah aku, rumah mak long & rumah mak lang. Kalo g rumah pak jang je lain sebab family dorang menu mee kari. 


Semoga Ramadhan yang telah pon kita lalui ni bagi kita seribu makna & keinsafan. Syawal yang bakal menjelma ni sambut la berpada-pada.. 
Wahhh!!! hebat. ^_^ heee..

Kita bermaaf-maafan sesama kita. Buang yang lepas-lepas tu... Walau pon pahit tapi telan je... Tak rugi taw. Rahmat dari ALLAH lagi kita akan dapat. So, jom minta maaf jom...
Minta di maafkan dan memaafkan :)

ok la korang, sampai sini dulu.
SEKIAN :)










Tuesday, 14 August 2012

TOLONG INGATKAN AKU

Assalamualaikum... :)

entry apa' tolong ingatkan aku'?
nak taw??
jom baca citer aku ni. Citer pasal seorang lelaki. Handsome, pandai, baik, hormat orang tua, & hormatkan kita kaum hawa ni.Yang paling baik dia tak pernah couple. Takde special gf pon...Dia ni anak tunggal laki. Dia ada 4 adik beradik & dia nombor 3.. Adik-beradik dia yang lain sume pompan. Tapi kawan aku ni bukan lembut. Langsung tak. Dia ni tak warak/ alim pon. Selalu lepak dengan aku & member lain. Hidup normal macam kita je...
Aku kenal dia memang da lama la.. Dari zaman aku kecik2 lagi. Dia ni kawan baik aku la. Mak & ayah pon kenal dia. Semalam aku keluar dengan dia pergi Taiping Sentral. Dia ajak teman dia beli baju raya. Amboi,.. aku pon ta beli baju kat sini. Huhuuu...
Aku cuma temankan kawan aku sorang ni.
Time puasa jalan penat o... dahaga ta dapat minum, walaupun shopping. Aku dengan dia pon duduk jap relex.
 Tibe-tibe dia tanya aku satu soalan ni,..
Taw soalan apa? Mulanya macam ni,...
"Una, aku nak tanya satu soalan ni, tapi jangan gelakkan aku"...
sebelum dia tanya aku dah gelak!!!
Dia tanya aku... seronok ke couple? Apa rasa? 
Aku terus terdiam!.. bukan apa, terkejut sebab kawan aku ni tanya aku soalan camtu.
Aku pon jawab la,.. lain orang,lain...
kalau nak taw macam mana, couple la... . Tu haa.., ramai awek cun pilih je nak mana..Aku cakap kat dye..
Dia balas cakap aku pulak, katanye takpe ke couple?
Aku jawab,..entah! terpulang kot... mungkin dorang ni "couple islamic" kot.
Tapi apa yang aku jawab sume tak betul. :(
Dia kata kat aku mana ada "couple islamic" taw!!! jangan main2 dengan agama.
ohhh!!! dia marah aku ke?
tapi aku buat don't no je...
aku diam je...
Tapi dia cakap lagi kat aku, Taw kenapa couple tu jadi haram?
aku jawab, taw! sebab belum kahwin. Couple tu untuk orang dah kawin.
Boleh dia gelakkan aku time aku cakap macam tu. salah ke apa aku cakap.
Dia pon bagi taw aku, betul la apa aku cakap tu.. HUHHH=!!! 
bangga giler la aku.. heee:) 
Aku tanya dia..."o,.. sebab tu la ko ta nak couple"
Dia jawab pulak, mungkin! tapi aku pon sebenarnya tak nak tambah dosa perempuan. Kesian taw sebab banyak perempuan yang sanggup buat apa je kat pasangan nyer(tak kawin). Perempuan ni hati lembut taw, mudah cair untuk orang yang mereka sayang.
Aku memang tak taw nak cakap apa, tak taw apa nak gambarkan masa tu... Allah je yang taw apa yang aku rasa.




 SUBHANALLAH...

Aku sangat bangga la sebab masih ada lagi lelaki macam tu. Seorang kawan aku dari aku kecil sampai la umo aku ni dah 20 pon, sebaya la kami... dye tua 2 bulan je.., yang berfikir bukan saja untuk dia tapi untuk orang lain.

Aku respect la dia...

Masa balik pon dalam keta tak habis lagi dia cakap kat aku pasal sume2 tu...
tapi banyak la nasihat dia yang aku dapat. 
Time kasih wehhh...

 sebelum tu sorry ___sebab citer ni,.. tapi aku tak mention nama ko pon. Time kasih kawan :) 









Monday, 13 August 2012

letak komen 'Anonymous'

Assalamualaikum..

:) aku nak kongsi pasal komen kat blog ni.
Sebenarnya susah juga yea kalo kita letak 'Anonymous' dekat blog ni taw...
1- tak taw sape yg comment
2-akan ada orang yang cakap/komen pasal hal lain yang tak ada kaitan pon dengan entry.
dan lain-lain pun banyak lagi la...
Apa pun aku masih tak taw nak buat mana???

  









 
aku : ...masih pening...
tapi...

SEKIAN DULU :)

HANYA ALLAH YANG TAHU

warkah teristimewa...
haaa...!?
pernah baca? tengok? or anda pernah dapat?
macam mana isi 'warkah teristimewa' tu?
ni ha 'warkah teristimewa' 


subhanallah...
Wahai Adam, pimpinlah keluarga kamu ke Syurga Allah.


Thursday, 9 August 2012

MAAF

Assalamualaikum..

Ni haa... ada satu cerita nak kongsi ni. Bukan nak bergosip atau apa-apa yang sewaktu dengannya la... Tapi nak berkongsi je... Ada lah cerita...
haaa...macam mana yea nak mula???
Kita mula dengan bismillahirrahmanirrahim...
OK jom mula...
mana ada orang yang sempurna. Semua pernah buat salah, buat dosa...
Tapi jangan lah kite terus buat salah & dosa tu... 
MAAF !!!
korang pernah dengar? pernah terima?
apa korang buat? maafkan??? buat tak taw je???
konon-konon ayat maaf dye macam ni...

"Assalamualaikum.. ___xtau nk ckp apa. tp t'detik kat aty ny nak mnx maaf dari ujung rmbut smp ujung kaki..mungkin byk dosa___pada___...___akui suma 2..." 

hahaaa... tu la kononnya text maaf orang yang pernah buat salah kan... 
memang senang nak cakap "awak tolong maafkan saya"...
tapi sebenarnya susah taw nak cakap "awak, saya maafkan awak"...
nak cakap tu boleh,.. tapi hati mungkin belum rela untuk lafazkan maaf.
Apa pun KERANA ALLAH kata maaf tu dah pon terdetik kat hati kecil...*katanya.

awak... saya maafkan awak walaupun susah untuk saya lupa segala yang berlaku


Sebenarnya, salah pada Allah dapat kita tebus dengan taubat, rasa menyesal... dll.
Tapi salah sesama kita sebagai manusia susah nak tebus. 

Untuk semua,.. di malam-malam terakhir Ramadhan ni jom la kita saling maaf memaafkan antara satu sama lain. 
"Buang yang keruh ambil yang jernih"... wahhh... sastera jugak aku ni.. huhuu!!!

Tapi betul... kalau kita nak hidup kita tenang, buang la segala dendam-dendam, cerita lama, lupakan la segala keburukan orang yang pernah buat kita kecewa(sakit)... Maafkan dia dan lupakan itu adalah lebih baik dari tidak memaafkan dan terus berdendam.

  Rasulullah s.a.w amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya:” Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari.” 
Jom kita minta maaf dan memaafkan...

SEKIAN.



Wednesday, 8 August 2012

SAKIT KEPALA NI

Mak... una sakit kepala ni :(

Aduhhh!!! 
kenapa pulak kepala aku sakit ni? tak kan sebab laksa yang aku makan tadi.
Sebenarnya aku teringin nak makan laksa... Kan laksa tu memang dah jadi favourite aku. Memang tak sah kalo ta dapat laksa taw. Sekurang-kurangnya sebulan sekali aku mesti makan laksa. Bulan pose ni pon aku nak jugak makan laksa... huhuu..
... masih terpikir aku sakit kepala sebab laksa yang aku makan tadi tu ke???
mungkin kot... laksa nyer sedap tapi ajinamoto banyak.. tu ler sebab nyer pale aku ni sakit... 
kalo tiap-tiap hari aku makan boley botak pale.
Huhuuu... apa pon aku ok lagi sebab dapat update benda ni...
Alhamdulillah. :)

ok see u...
wassalam.

Tuesday, 7 August 2012

Bersyukur Pada MU

Alhamdulillah... syukur kepada MU Ya Allah...
Dah hampir 20 Ramadhan pon. Terima kasih Ya Allah kerana masih memberi hamba Mu ini kesempatan untuk terus menjalani ibadah puasa.
Alhamdulillah.
Macam-macam la juadah ada. Yea la kan taun ni sume ada puasa kat rumah. Sebelum ni kakak kat U, aku kat hostel yang tinggal kat rumah ayah, mak and adik je.
Walaupun family aku ni tak besar tapi ada macam-macam makanan bila berbuka. Setiap jenis tu ta de la banyak sebab mesti tak habis punya. Apa yang pasti ayah dengan mak akan sediakan makanan kesukaan anak-anak mereka. Nasib la anak mereka ni 3 orang je... Kalau 13??? hahaaa... kan parah !!! tapi kan setiap ibu bapa mesti akan buat yang terbaik untuk anaknya. Aku pasti kalau anak mereka ni 13 pon mereka akan sediakan semampu mereka.
...Makan la punya makan aku teringat pula masa kat hostel dulu... ala time berbuka la...
mesti banyak makanan lebih kat tong sampah besar warna hitam tu... sangat membazir...
yang mana buang tu dorang mesti ambil banyak atau tak de selera nak makan makanan yang Dewan Makan sediakan. Aku pon pernah tuangkan makanan aku dalam bekas hitam yang aku cakap tu sebab tak lalu nak habiskan. Tapi aku tak ambik makanan tu banyak. Ambil sikit je tu pon tak boleh habis. * kesian rezeki tu aku tak dapat habiskan.
...Apa yang aku fikir juga masa tu kalau la mangsa-mangsa perang yang menjamah apa yang aku dan kawan-kawan aku yang lain jamah dah tentu mereka akan habiskan makanan tu. Tapi kita ni termasuk juga aku tak bersyukur pon apa yang ada. 
...memilih... nak yang sedap je...
tapi nak buat macam mana  itu dah lumrah kan mananya...
yang sedap, cantik dan lain-lain lagi la akan jadi pilihan pertama.
betul tak???
terfikir pula aku apa la mangsa-mangsa perang tu makan sahur dan berbuka?
puasa kah mereka???
sahur ke?
berbuka ke???
sedih hati aku bila terfikir pasal tu...
...Bersyukurlah sebab aku masih lagi di tempat yang aman ni...*tak de bunyi BOM!!! yang ada bunyi mercun!!!

Alhamdulillah... 
OK jumpa di next entry yeahhh...
bye!!!
ASSALAMUALAIKUM :)



Saturday, 4 August 2012

SAPE YANG TAK BETUL???

Hai... Asslamualaikum...
Aku memang rasa nak marah...
tapi sabar je.
apasal la twitter aku ni tak ley log in????
korang taw tak kenapa???
Boleh tolong ajarkan. Rindu aku nak 
bertweet-tweet di situ...
Alahaiii...


:( ...



Thursday, 2 August 2012

♥ LELAKI YANG BAIK ♥

Assalamualaikum...
'Entry yang anda wajib untuk baca sampai habis. Apa yang menarik' ??? 
haaa..!!! sebab tu la anda perlu baca.
BACA! 
FAHAM!
RENUNGKAN! 
AMBIL IKHTIBAR!
Adalah telah tertulis bahawa 
"lelaki yang baik untuk perempuan yang baik" dan begitu juga sebaliknya.
TAHUKAH anda?
Lelaki yang baik tidak akan berani menyentuh kamu.. dan lelaki yang lebih baik tidak akan berani menyentuh hatimu sebelum masanya.. sebelum dia punya niat mengikat dengan akad…
Bagaimana???
dimana anda???
anda sedang "bercouple"?
apa pula yang telah anda lakukan?
sebenarnya tiada salah untuk berkawan antara lelaki dengan perempuan.
akan tetapi apabila rasa sayang telah bertukar kepada "cintaku padamu keranakan nafsu"
melebihi segalanya...
nauzubillah...
Wahai wanita...tahukah anda berapa bernilainya anda... tiada langsung nilai wang, emas, mahupun berlian yang dapat menandingi nilai diri anda.
Oleh sebab itu jagalah anggota anda... 
Jika seorang lelaki(pasangan anda) *tak nikah pon lagi ikhlas sayang dan cintakan anda kerana Allah lelaki itu tidak akn sesekali menyentuh anda walaupun menyentuh tangan halusmu...
"Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan. Iman mesti diikuti dengan amal. Amal adalah buah daripada iman".
Lelaki yang baik tidak akan mengucapkan janji atau 'kata manis' untuk anda "Sebelum Engkau Halal BagiKu"
sekali lagi ingatlah...
"lelaki yang baik tidak akn menyentuh kamu. Juga tidak akan sesekali cuba menyentuh kamu.Bukan sahaja tangan halusmu bukan juga 'menyentuh' mata bening kamu, tetapi yang lebih utama dia tidak akan menyentuh hati lembut kamu.Mereka tidak akn menyentuh selagi tidak bersedia sehinggalah menikahi kamu".

"lelaki yang baik akan mendekati kamu dengan niat untuk dinikahi".

seandainya hati mula rindu dan sayang pada insan yang bukan muhrimmu maka lafazlah "aku merinduimu kerana Allah"
andai dia insan yang baik jadikan dia untukku...
selain rezeki dan mati jodoh juga misteri Allah.
berusaha itu perlu untuk dapatkan pasangan yang baik yang akan membawa kita ke JANNAH.
Jadilah insan yang baik. Nescaya akan di aturkan yang terbaik untuk kita.

INSYAALLAH...
ALHAMDULILLAH...

sekian dulu. 
Wassalam. 












COPYRIGHT by HusnaIsmail