Monday, 31 December 2012

Good Bye 2012

Assalamualaikum wbt
Apa khabar korang?
sihat? Alhamdulillah. Haa,.. ni adalah enrti terakhir aku untuk 2012.
Good bye 2012...
Rasa sekejap je masa berlalu & sekarang dah nak masuk tahun baru, tahun 2013. :)
Tinggal berapa jam je lagi. Dalam tahun 2012 ni macam-macam perkara aku hadapi.
Susah, senang, suka, duka,... macam-macam la. Alhamdulillah sebab aku dapat lalui semua tu dengan tenang. Semua berkat family terutama mak dan ayah, juga kawan rapat aku Nur Hajar Ramli. Tak lupa juga iela yang banyak sokong aku.
2012, juga ajar aku lebih matang berfikir, tahu membezakan yang baik dan tidak, dan telah banyak membentuk diri aku menjadi yang lebih baik. 
Apa yang aku harapkan dalam tahun 2013 ni adalah sesuatu yang lebih baik dari apa yang aku dapat dalam tahun 2012. InsyaAllah. 

Pengajaran yang aku dapat juga :
'what you give, you will get back'
 Betul tak? Jika yang baik yang kita berikan maka baik la yang kita dapat, begitu la sebaliknya.Maksudnya,...
welcome 2013...
 =)
wasalam

Saturday, 29 December 2012

...Teringat...


 Assalamualaikum wbt.
Hai =) sihat? kalau tak sihat makan ubat dulu taw. 
...teringat... 
Sedar tak sedar dah nak habis pon bulan 12 untuk tahun 2012. Tinggal berapa hari je lagi nak masuk tahun 2013. Sekejap je rasa. Umur pon makin meningkat la. =)
Tak dapat nak di nafikan lagi waktu-waktu macam ni semua student sekolah la antara yang sibuk. Ha... Betul, sibuk dengan persiapan sekolah la. Beg baru, kasut baru, baju baru dan yang penting azam baru.
  Untuk aku pula dah tak de dah semua zaman tu. Aku rindu sangat semua tu. Bila dah habis sekolah dan dah tinggal uniform sekolah, aku dapat rasa yang zaman paling best adalah zaman sekolah. Dari seawal usia lima atau enam tahun mula tadika, samapi la ke pra-u tingkatan 6. Mana tak rindu zaman sekolah. Paling tak dapat lupa masa tingkatan 6 la. Segala suka, duka, senang dah susah lalui bersama. Paling best.
Aku rindu semua member form 6. Hajar, Umi Shahirah, Lala, Ella, Sha, Nina, Rain, Ikhwan, Shahrul, Syakir, Alif, Wani, Najwa, Izzuddin, Kechik dan ramai lagi la. 




Kiri: umi, cha,aja, una(aku), ieka, ella, syu.
*Tak ingat pic ni masa bila. 


Masa dekat SMT Seberang Perai.
kiri: aku (una), wani, aja, najwa.



Selepas majlis 'Watikah Perlantikan'



Ni muka-muka aspura form6. Tapi tak semua la. Ni waktu sehari sebelum exam muet.

Antara aktiviti ko-kurikulum

Gitar tu hak milik Amin. :) Aku & Ma pinjam jap. 

Umi Shahirah & Hajar, kawan yg sentiasa bersama aku dekat sekolah dan asrama.

Revision hari-hari terakhir before STPM
kiri: aku (una), ella,lala, aja, nina.





Sebenarnya banyak lagi pic tapi rasanya ni la antara memori yang best masa aku form 6 dulu. 

Terima kasih cikgu, terima kasih kawan. =)






Monday, 24 December 2012

2 Hari Menyentuh Jiwa, Memberi Keinsafan.

Assalamualaikum wbt.
 Demi Palestin,dari pukul 9.00 hingga 11.00 malam aku depan tv. Buat apa lagi, buka tv Al-Hijrah tengok program Demi Palestin. Program tersebut dibawakan secara langsung dari Dewan Muktamar Kompleks Pusat Islam, bertujuan untuk menyuntik kesedaran  orang ramai terhadap kepentingan membela nasib Palestin yang ditindas rejim Zionis Israel.
Dua jam aku tengok program tu. Sesuatu yang menyentuh perasaan bila para artis bergabung membuat persembahan. Pertama kalinya aku melihat Aflin Sauki (pelawak tanah air) menitiskan air matanya. Mula-mula Aflin naik pentas tengok dia dah lawak. Tapi tak sangka Aflin telah menitiskan air matanya bila membaca puisinya.Sebak jugak aku. Pada aku puisi itu mengisahkan tentang dirinya. Sebak bagi aku.  
Selain tu, ramai artis-artis lain yang turut membuat persembahan antaranya UNIC, Heliza dan ramai lagi. 
Aku memang dah set time untuk follow program ni sampai habis, Alhamdulillah sampai habis la aku depan tv. Program tu memang menyedarkan aku akan penderitaan rakyat Palestin. Aku, tak mampu untuk ke sana sebaliknya hanya mampu berdoa meminta dari Yang Maha Esa untuk saudara di Palestin. Aku sebak, sebak bila ditayangkan visual penderitaan kanak-kanak, wanita, orang tua yang tidak berdosa diperlakukan seperti binatang oleh rejim Zionis. 
Sehari sebelumnya aku sempat tonton Majalah 3 kat TV3. Sama, memaparkan penderitaan rakyat Palestin. Begitu kejam Israel. !!!
Sesuatu yang menyentuh perasaan aku, membuka mata hati aku bila Al-Quran tidak rosak, tidak terbakar dan tidak langsung hancur tak kala dokumen-dokumen yang di tempatkan bersama Al-Quran itu hancur, rosak dan bertaburan. SUBHANALLAH. Juga beberapa bom yang di lemparkan di atas bumi Palestin tidak meletup kerana kuasa Allah. 
 Hati aku sebak bila melihat kecatatan yang mereka alami kerana serangan dari Israel. Tetapi mereka masih boleh tersenyum dan langsung tidak patah semangat untuk terus hidup. Ada pun ibu yang hilang anaknya, anak yang hilang bapanya, tetapi mereka masih kuat demi mempertahankan bumi Palestin, Tanah Air mereka. 
Sama-samalah kita berdoa membantu saudara kita di bumi Palestin. InsyaALLAH. 

Klik kat bawah untuk tengok.
Gaza Diserang 18 NOV 2012 (sumber: youtube)
http://aqsa2gaza3.blogspot.com/2012/04/sejarah-konspirasi-barat-pembentukan.html 



 

Wednesday, 19 December 2012

Nanas Goreng

Assalamualaikum w.b.t

Rasa dah lebih kurang dua minggu tak singgah sini. Entry kosong je... 
Apa khabar? sihat?
Hari ni aku nak buat entry pasal makanan. WAH... sedapnya. 
Ha,... korang pernah tak makan nanas goreng? 
ye,.. nanas di goreng. 
Resepi ni kakak aku yang punya. Resepi ni simple sangat. Bahan-bahan nak guna pon senang dapat. 

Bahan-bahan :
(ni untuk 4/5 orang makan ) 
  • 3 biji bawang merah , nak guna bawang besar pon boleh
  • 2 biji bawang putih
  • sedikit cili kisar/ cili burung
  • minyak masak  
  • garam 
  • serbuk perasa , tak nak guna pon boleh
  • 1biji nanas yang dipotong kecil, guna setengah pon boleh. Ikut saiz nanas tu la.
   

Cara-cara :
  1.  Panaskan minyak, tumis bawang sehingga kekuningngan. Kemudian masukan cili kisar sedikit,tak perlu banyak. Kalau suka pedas boleh guna cili burung. Ikut cita rasa anda.
  2. Kemudian boleh la di masukan nanas yang telah di potong halus. Lupa nak bagi tahu, nanas yang di gunakan tu nanas yang dah masak, bukan nanas muda.
  3. Tambah pula garam serta serbuk perasa.
  4. Akhir sekali boleh la di hidang.  

*Sorry sebab tak upload gambar untuk menu ni. Tapi ni la resepi orang bujang yang senang nak sedia dan sedap di makan. Untuk sesape yang tak de selera nak makan tu cer cuba ni.=)

Sekian.
                                                                               

Thursday, 6 December 2012

Jom Tengok Entri Jameela

Assalamualaikum wbt.
Pernah tak korang dengar pasal Entri Jameela ?
pernah tengok siaran ni? Ala yang siaran hari Ahad pukul 7.30 malam Astro Oasis 106.
Masuk minggu hari tu 3 kali aku tengok entri jameela ni. Tapi aku tengok pontime siaran ulangan. Best ! Perkataan yang aku boleh cakap. Walaupun siaran tu 30 minit je tapi padat dengan kandungan-kandungan berunsur islam. Sangat la sesuai untuk para remaja macam aku dan korang. =D
Setiap Program ini memaparkan 2 orang hos yang akan berada di pelbagai lokasi menarik yang santai. Isu yang diketengahkan merangkumi  apa sahaja isu semasa yang menarik minat mereka dan juga mampu memperkasakan wanita.

Jadi apa lagi? kepada sesiapa yang belum pernah tengok tu intai-intai la siaran ni. Memang tak kan menyesal. InsyaALLAH,.. ni bagi aku salah satu perkara yang dapat mendekatkan diri kita dengan Islam.

Sekian, Wassalam.

 

Wednesday, 28 November 2012

PADAM CMT CELCOM

Assalamualaikum wbt. 

Lamanya tak update blog. Aduhhh... Sakit jantung ni sebebarnya. Bukan apa baru lepas tengok bola ni. Alhamdulillah 4-1 tewaskan Laos. Kan sebelum ni Malaysia dah tewas 3-0 dengan Singapura. Tapi aku bukan nak buat entry pasal bola. Entry ni pasal aku berjaya padam CMT kat no. celcom aku.
Tiap-tiap seminggu aku dapat mesej ni : RM0>Langganan CallMeTone anda di The Cube tlh berjaya diperbaharui, RM1 telah dicaj ke akaun anda.Langganan lagu ini akan diperbaharui stp minggu.Tertakluk terma7 syarat.

Ni la mesej yang aku akan dapat setiap minggu. Dah lebih kurang 3 bulan la. Aku tercari-cari gak macam mana nak padam CMT ni. Ikut la step yang*188# dan tekan 5. Lepas tu pilih 1 dan seterusnya 2. Then, pilih 4 dan 6. Tapi tetap tak boleh delet. Malah kredit aku di telan ada la. 

Entah macam mana la aku boleh terklik utk Unsubcribe. Yes ! akhirnya.
Alhamdulillah. :) Dah tak de lagu da. Lepas ni sape yang call aku akan dengar tuttt...tuttt...tuttt...


Saturday, 3 November 2012

BAHASA & mengadap Laptop

Assalamualaikum.
Hello handsome, cantik, comel, lawa, cun,.. 
Hyeppp!
nak taw tak???

Dari malam tadi pukul 11.30 pm sampai 1.15 am aku cari maklumat pasal bahasa.
Aku kena cari dan tahu  pasal :
 -Definisi bahasa?
 -Kenapa perlunya bahasa?
 -Dari mana asalnya bahasa?
 -Adakah bahasa yang di gunakan sekarang benar-benar bahasa Melayu?
 -Kenapa dan bagaimana bahasa itu wujud?

Korang camne? ada jawapannya?
Haishhh...

Hari ni aku rasa pening sangat kepala. Lastnyer ni la tempat aku. Hahaahaaa...
Lega. 
Malam nanti baru nak sambung cari info pasal bahasa tu.

Bukan malas, tapi ambil mood. Nak relax2 jap dulu. =) 
OK. :)

Sunday, 21 October 2012

' Gelombang Mengelupas'

Assalamualaikum w.b.t

Tak nak cakap banyak tak nak cerita panjang. 


Kenapa aku tunjuk jari???
Ni nak tanya korang semua ni taw tak apa mengelupas? 
Yes, selalu dikaitkan dengan kulit. Sebenarnya macam ni, tengok tu gambar kat atas. Nak tunjuk yang tapak tangan & jari aku ni dilanda 'gelombang mengelupas'. Tapi tak nampak la pulak. Baru pagi tadi aku perasan. Walaupun tak de rasa sakit tapi rimas. Kenapa ye jadi masalah ni? Korang taw tak?
Adakah sebab penggunaan sabun basuh tak bersesuaian dengan aku?  

Untuk merawat 'gelombang mengelupas' ni aku gunakan ni,.. harap-haraplah berkesan dan dapat pulihkan 'gelombang mengelupas' ni.

Vaseline Total Moisture Aloe Fresh
Mudah-mudahan 'gelombang mengelupas' ni akan sembuh dengan cepat. 
=)

Monday, 15 October 2012

Kanta Lekap... MURAH !

Assalamualaikum
hye readers =D

mesti korang taw kan apa itu kanta lekap???




kanta lekap atau ada yang panggil contact lens, tapi tak kisah la panggil apa pun...
1980-an merupakan pengenalan kepada penggunaan kanta lekap dan dibolehkan penggunaannya kepada mereka yang benar2 layak selepas pemeriksaan di lakukan.

Tapi sekarang ni tak lagi... senang nak dapat dan harga memang murah.
kanta lekap ini juga ada macam2 warna. memang cantik la =D 
tapi yang pastinya kanta tu ori ke tak???
bukan apa, sampai serendah RM 15- RM 25 pon ada di jual. korean style pulak tu... Dah la jualnya dekat 'pasar malam' .

 Yang peliknya ramai pulak yang pergi beli.Ye la harga yang murah & semua mampu beli.  Mesti tak ori. haaaa.. pastiiiii.!!!

Bukan saja ada jual kat pasar malam tapi kedai aksesori wanita pon ada jual harga macam tu.
Macam hari tu aku masuk la kedai ni tak payah la cakap kat mana... nak tengok2 barang la kan,. tiba2 ada sorang akak ni panggil, cakap "dik, ni contact lens pon ada sini, macam2 warna ada". Tapi aku cuma senyum dan cakap sy tak pakai kak...

Apa yang pasti kita beli contact lens tu dorang tak de pon dorang nak check mata kita. Dorang cuma promote pasal kanta tu. Kenapa mesti berlakunya penjualan kanta lekap tiruan ni??? siapa yang salah??? tak de pemantauan ke???

Kepada yang pernah guna, nak guna, nak cuba... what ever la... jangan2...
bahaya taw untuk mata kita. Rosak tisu pada mata ni. tengok di bahagian kornea...






Sangat menakutkan...
Kalau boleh sebelum jadi sesuatu pada mata kita lebih baik jangan guna. Kalau betul2 perlukan kanta lekap ini pergi la tempat yang sepatutnya. Dapatkan pemeriksaan mata dulu dan seterusnya. Kepada yang memakai dengan niat kecantikan untuk khalayak ramai, tak payah pakai. BERDOSA, kerana niat mengubah ciptaan Allah. 

Pesanan... lakukan pemeriksaan sebelum pakai kanta lekap tu. Pastikan kanta lekap yang korang pakai tu betul2 ori dan kerana mengalami masalah rabun bukan suka2 pakai. 

Ok =D 









Monday, 8 October 2012

mak kata...TUNANG tu...

Assalamualaikum wbt.


apa khabar korang?
harap2 sihat la ye. :)

berkenaan adat resam.
haaa... kenapa yea adat resam. Sebenarnya macam ni,.. 
Pasal kita la orang melayu ni kan banyak adat yang nenek moyang kita tinggalkan. Banyak ke? nak je aku tanya tapi apakah daya sebab yang tinggal sekarang cuma opah je. 

sebenarnya macam ni, pasal perkahwinan.
sebelum kahwin atau lebih afdal kita kata di ijab kabul/nikah kan ada benda yang di buat macam merisik, bertunang & mungkin ada lagi kot benda yang aku tak taw. 
yang aku nak citer ni kata mak,... mak kata, anak-anak mak nanti jangan bertunang lama-lama. Kalau paling lama 3 bulan dah. Hahaaa... mak,.. mak,.. 

Lepas tu mak ada kata lagi,.. nanti anak-anak mak tak payah la nak beradat banyak-banyak. Mula-mula, bila dah jumpa jodoh tu bawa je jumpa mak,.. lepas tu suruh dia bawa parents jumpa mak & ayah. Bila dah kenal tu bertunang & kahwin. 

Faham tak? <---mak tanya... 
Ye lah mak, kami dengar cakap mak. Doakan anak-anak mak dapat jodoh dari lelaki yang soleh. InsyaAllah. 
















Friday, 5 October 2012

YES !!! UNA SUKA MEMBACA

Assalamualaikum w.b.t 


Mesti pernah dengar dan mungkin selalu dengarkan 'Jangan Bersedih'. 
sebenarnya nak bagi tahu ni, pasal buka motivasi... 
hahahaa...
kenapa la aku buat entry pasal buku tu...
mesti penah tengok & tahu pasal buku ni kan...
aku sebenarnya dah lama nak beli,... masa mula-mula keluar dulu memang nak sangat beli.
Tapi bila nak beli je tangguh... haaa,.. hari ni aku mesti beli. Pagi tadi saja keluar jap singgah la kedai buku sebab dah lama aku tak pegi,.. selalunya setiap bulan atau dua bulan sekali mesti punya aku masuk kedai buku sebab nak cari benda yang boleh di baca. Aku suka baca 'teen novel'... tapi kali ni....

huhhhh!!! tanpa berfikir panjang aku terus capai buku tu dan beli..Buku apa? Buku La Tahzan Jangan Bersedih. Harga macam biasa je RM 19.90. Isi dalamnya memang padat. Buku ni, adalah buku motivasi islam yang membincangkan tentang usaha menangani sebarang bentuk masalah & kesedihan dalam hidup.

Tak semestinya baca buku tu sebab tengah sedih. TIDAK sama sekali. Tak juga time ada masalah baru nak baca buku ni. TIDAK, TIDAK, TIDAK...
haaa....
Lagi satu buku aku nak cari buku Bercinta Sampai Syurga.
Tahukan???
 memang dah lama buku ni keluar,.. kalau korang tengok tv3 citer Hani kan ada pasal buku ni... Citer Hani yang student SPM buta sebab sakit barah otak. ishhh *bukan nak citer pasal citer Hani tu. ok kita stop citer Hani tu.

*sambung entry...
Tapi masa mula-mula keluar tu aku tak sempat nak beli dan dah habis kat book store kat Taiping tu... 
Kalau la aku terjumpa buku Bercinta Sampai Ke Syurga ni aku akan beli.
nakkkkk!!!

untuk keluaran akan datang aku tak tahu la apa pulak yang aku akan cari dan beli...
huuuhhhh... 
yes!!!
aku dah suka membaca!!!
suka baca buku motivasi pulak tu. ye la,.. kita kan manusia, hamba Allah yang perlu memperbaiki diri. Ya, saya Nur Husna binti Ismail ingin berubah menjadi hamba Allah yang di kasihi oleh Nya. Banyak perkara yang perlu di perbaiki. InsyaAllah akan semakin banyak perubahan positif akan berlaku. 
Terima kasih Ya Allah kerana telah membuka pintu hati hamba-Mu ini.
:)



Saturday, 29 September 2012

Terima Kasih

Assalamualaikum.
 Blom tido yea? esok ahad! cuti,.. time untuk 'mengonline'kan diri la... heheee
nak taw ta?
Siang tadi hajar(my bff) ada mesej... dia cakap dia rindu aku & umi shahirah. Sebab selalunya hari macam ni mesti kami bertiga akan ada je benda yang kami buat. Picnic ke, layan movie ke, study sesama ke... 
Tapi skrg ta dah. Masing-masing ada hal dan urusan sendiri. Tadi jugak hajar bg taw yang ummi (usrah) kirim salam. Ya Allah,... ini lagi buat aku rindu. rindu kenapa??
ummi (usrah)... ummi ni banyak mengajar aku pasal islam.bukan ajar aku je sebenarnya tapi ajar kami...
SMT IPOH PERSIARAN BRASH... banyak mematangkan aku. ( 1setengah tahun)
Ummi (usrah) terima kasih sebab sudi luangkan masa untuk kami di sini. 

Mula-mula buat usrah aku rasa macam tak de apa-apa pon (terpaksa join). Perkara biasa je yang aku dapat masa usrah tu...Tapi bila dah lama,.. semakin banyak perkara yang ummi (usrah) share makin aku rasa tertarik untuk join usrah. Serius, aku tak pernah join usrah.
Tuhan je yang tahu betapa tenang hati aku bila bersama program tu. Walaupun hanya seminggu sekali tapi banyak info yang dapat kami kongsi. Bukan hal akhirat je tapi juga hal dunia.Kami berkongsi cerita, pendapat, dan macam perkara. Pasal akhirat apatah lagi,.. kami di terangkan maksud dan cerita yang terkandung dalam al-Quran. Bagi aku inilah program yang aku tak akan lupa sepanjang hidup aku.  Terima kasih ummi (usrah) di atas segala ilmu yang ummi kongsikan. 

Dah lama aku tak jumpe ummi (usrah). Harap satu masa nanti aku dapat jumpe ummi. 
Mengenali ummi banyak perubahan dalam diri aku. Aku nak jadi muslimah yang hidupnya di Redhai. Ummi (usrah) terima kasih.

Thursday, 27 September 2012

Dengan Izin Allah...

Doa agar terpelihara & terhindar dari segala kemaksiatan dan bertemu "Imam" si pembimbing diri ini.

Ya Allah,
Andai masanya belum tiba, jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan, agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan, jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat, dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai, agar aku dapat menjaga diri.
Jika aku jatuh cinta, Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya, maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.
Dan jika dia mencintai aku, biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga.
Jika ini bukan masanya, Jika ini belum saatnya, dan jika Kau tahu kami belum bersedia, selamatkan kami, jarakkan kami, pisahkan kami, agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah, agar kami tak mengundang murka-MU, agar kami dapat lebih menjaga hati,Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.


Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku, andai dia bukan jodohku, maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu, dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.

Amiin.


Monday, 24 September 2012

nak Kurus bOleh

Kurus atau gemuk?
ini adalah antara perkara yang kita akan nampak dan akan di jadikan bahan subjektif untuk menggambarkan seseorang.

Ada yang kurus dan mereka ni mahu gemuk begitu la sebaliknya.
 Percaya tak ada antara kita ni tak nak share berat & tinggi mereka. Sebab?
Entah la. Mungkin itu perkara yang perlu di rahsiakan.
"Una, tinggi ko berapa? berat?"
sebenarnya dah lama tak ukur tinggi dan timbang berat. bahaya!
tapi last aku timbang, berat aku hahaaa... 47 kg !!!
Tapi aku risau sebab mengikut ketinggian aku dan untuk mendapat BMI yang normal aku mesti memastikan berat aku tidak boleh kurang daripada 42kg dan tidak boleh melebihi 52kg.
Tapi aku nak berat aku antara 44-45kg. Apa pun Alhamdulillah sebab BMI masih normal. Tapi masalah untuk aku pipi . Kenapa tembam?
Uhmmm... Heee ^_^ .

lagi... 
Mempunyai ketinggian dan bentuk badan yang menarik sudah tentu menjadi keinginan bukan sahaja kepada si gadis atau wanita tetapi juga lelaki. Benarkah?
Tetapi, sebenarnya pergerakan dan cara kita mengendalikan tubuh badan kita sebenarnya turut memainkan peranan selain daripada makanan yang kita ambil.
Kenapa? 
untuk mempunyai postur badan yang menarik kita bukan sahaja perlu berhati-hati dari kegemukan tetapi kita juga perlu memastikan cara kita berdiri, berjalan dan duduk.
Adakah anda melakukannya dengan betul?
Ada antara kita yang duduk dalam keadaan badan berbentuk c, bahu kedepan.
Ada yang berdiri tetapi kelihatan bongkok.
Kenapa? takut ke? selesa ye?
Tapi kita harus ingat akan kesannya nanti.

Apa pun aku tak la pandai bab-bab kuruskan badan, nak gemuk ke, postur badan yang betul pun tak berapa nak tahu. Sikit-sikit tu ada la. 
apa-apa pun yang paling penting jaga kesihatan taw. Kalau kita sihat kita akan nampak berkeyakinan dan sangat cantik/bergaya.
Wahhh!!!
ok. sekian. 

Begini Caranya

Assalamualaikum. 
tengah buat apa tu? 
sihat tak?

ENTRY: Begini caranya...
kenapa ye?
macam tajuk lagu tapi bukan sebenarnya.
Cuma nak kongsi pasal satu cerita ni.
cite apa?
haaa...
cite ni---->

klik ni...
tak pon bace entry ni,

Apa itu Cinta...???

"Cinta adalah 2 Hati menjadi 1. Dua orang Hati Satu"
Itulah dinamakan CINTA..
Setiap manusia ada perasaan Cinta. Jadi Cinta adalah perasaan yang telah Allah kurniakan kepada setiap manusia.
Kita tidak boleh halang seseorang jatuh Cinta, tapi kita cuma boleh bimbing Cinta itu ke arah kebaikan. Cinta itu mestilah bersih dan murni. Jangan cemari Cinta dengan perkara yang cemar dan dosa. Selalunya Cinta itu akan berakhir dengan perkahwinan.
Tetapi cinta itu juga sebenarnya ialah tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan.

Contohnya:
"Tipah Abang sayang kamu, Abang cinta pada kamu, tapi Tipah Abang nak bagitau pada kamu, Mak Abang tak suka pada kamu"
"Sebab apa Abang"
"Entahlah Tipah, mungkin kamu tak reti masak Tom Yam" sebab itu Mak Abang tak suka pada kamu.. Mak Abang berkeras tak bagi kita kahwin, Abang dah usaha berbagai cara tapi Mak Abang tetap tak bagi kita kahwin..
"Abang takut kalau kita kahwin nanti Tipah kena siksa dengan Mak, Tipah kena pulau dengan Mak, hidup Tipah akan sengsara kalau Abang kahwin dengan Tipah. Oleh sebab Abang CINTA pada Tipah Abang tak mau Tipah hidup susah dan menderita, jadi tak jadilah kita kahwin Tipah."

Haa.. Itulah dinamakan CINTA..

"Kenapa kamu tak kahwin dengan Tipah Man?"
"Aku tak kahwin dengan dia sebab aku Cintakan dia..
"Hai.. Kalau Cinta kena la kahwin"
"Tak..! aku takut kalau aku kahwin dengan dia Mak aku seterika dia, mak aku belasah dia.. Dia akan menderita jika dia kahwin dengan aku."

Aku tak mau kahwin sebab itulah..
Adakah kamu nak tengok isteri yang kamu sayang diperlakukan sedemikian? Jadi, kalau kamu cinta kepada dia bukan setakat kamu bagi senang kepada dia, malah mak bapak kamu pun bagi senang kepada dia. Tapi kalau kamu sorang bagi senang kepada dia, mak bapak kamu tak boleh terima dia, dan mereka akan menyiksa jiwa raga dia nanti. Jadi, kalau mcam tu tak payah la kahwin.
Itulah dinamakan CINTA.

p/s: CINTA TAK SEMESTINYA BERAKHIR DI GENGGAMAN TANGAN TOK KADI...


jodoh kita dah di tentukan Allah. Apa yang tertulis tu yang terbaik untuk kita.
ok la... sampai sini la dulu. Nanti kita citer lagi taw. 




Friday, 14 September 2012

AWAK, dari SAYA untuk AWAK

Assalamualaikum 
WAHHH... Best nyer sebab dapat cuti kan... 3 hari pulak tu... apa yea nak buat masa cuti..?
haaa... sebenarnyer bukan nak citer pasal cuti... tapi pasalll... 

AWAK, dari SAYA untuk AWAK???
Ape ke mende nyer tu?? heee^_^

haa!!! before tu nak tanya korang tengok tak cerita  naziha-zehra-di-tv3 . korang tengok tak??? aku mula-mula tak layan sangat, tapi dah lama-lama best jugak citer tu...
hari ni episod last. alaaa... dah lepas pon tadi... 

Cerita tu... bagi aku sedih la jugak. Cerita cinta yang mengajar erti kasih sayang, jujur, berani, tabah... dan banyak la lagi... Tapi yang paling bernilai sekali cerita tu mengajar kita  erti pengorbanan dalam sesebuah percintaan dan kasih sayang. 
Wahhh... hebat jugak ayat waa!!! 

Macam cerita naziha tu la... Adam cinta kan Naziha, sama jugak macam Naziha tu dia pun cinta kan Adam. Tapi akhirnya Naziha tu kahwin dengan Akmal sepupu si Adam. 
Tabah la Adam tu... Begitu juga Naziha.
betul kan yang CINTA TAK SEMESTINYA BERSAMA


kita tak tahu siapa jodoh kita. Tetapi bila jodoh itu telah di tetapkan Allah untuk kita terimalah. Kerana itu adalah terbaik buat kita.
dan paling penting...
hargai insan yang menyayangi  & mencintai kita. Walau pun sekejap dan dengan ucapan terima kasih atau mendoakan kebahagian buat dia. InsyaALLAH
OK...sekian.






Sunday, 9 September 2012

♥ kAwan ♥

Assalamualaikum. 
Hai... selamat berhujung minggu. Masa untuk hilangkan segala kepenatan dan keletihan seminggu... Sambil-sambil dengar lagu ni tiba-tiba teringat kat kawan-kawan aku yang "mereng-mereng"... Mereng!??
HAAHAAA... rindu sangat dekat kawan-kawan aku form 6. Form 6 ni adalah zaman sekolah yang paling best. Tak semua orang dapat rasa suasana form 6 ni. Ye la kan ada yang lepas SPM sambung diploma *tak kisah la kat mana pon sambung dip tu.. ada juga yang ambil sijil kemahiran,.. pergi matrikulasi, asasi... dan tak kurang nye juga yang pilih untuk terus bekerja...

Apa yang best nyer form 6 tu???

Duduk kiri : Rain, Dayat, Din, Carol, En. Amin, En.Nasa, Wan, Syakir, Emy, Kechik
Berdiri kiri: Ella, Sha, Tikah, Wa, Nina, Lala, Umi, Atin, Una, Aja

Bagi aku, bukan sahaja kita belajar mengenai akademik sahaja di form 6 tetapi juga mengajar mengenai kehidupan.


Ya Allah betapa aku rindu kawan-kawan aku masa form 6. Tambah-tambah kawan kelas aku. 6 Atas 1. Banyak kenangan kita kan... Suka duka kita bersama. Kalau kita gaduh pon mesti kejap je... Lepas tu baik balik.. Dah macam satu family. 
Sekarang, kita dah mula haluan masing-masing. Ada yang daripada kita mula sambung degree dan ada juga yang dah mula bekerja. Apa je yang kita pilih semoga berjaya!
Kejar cita-cita. Mudah-mudahan kita semua berjaya capai apa yang kita impikan. Harap hubungang kita kekal selamanya walaupon masing-masing dah punya family sendiri nanti kita masih boleh jumpa dah tetap bersama. 

ok la. sampai sini je la dulu. nanti kita update lagi jika di izinkan :)
sekian.

Tuesday, 4 September 2012

3 tones

Assalamualaikum. 
hai,.. :) apa khabar? sihat tak? kalau tak sihat g makan ubat dulu... 

hari ni ada benda nak kongsi. Pasal 3 tones.
Sekarang ni kan kita selalu nampak tudung bawal shawl... dan ada lagi lain-lain benda yang ada tone colour. 
sebab tu nak kongsi dengan korang ni pasal background blog pon ada tone.

haaa... jom tengok kat sini .
Nanti jangan lupa cakap terima kasih kat nurulatiqahjaidin taw sebab tuto ni si dia yang punya. 
memang tak kan menyesal kalo melawat blog dia. Macam-macam kita dapat.

ok. sampai sini dulu la. Nak tido dah pon. Penat taw hari ni. 
sekian. :)

Wednesday, 29 August 2012

tiMe fOr cHange

Assalamualaikum.

"Aku Ingin Berubah"



"Ya ALLAH,
 Teguhkan hatiku,
 Untuk terus melangkah dalam hidup ini,
 Yang kurasakan saban hari memeritkan,
 Maniskan hatiku dengan iman,
 Cukupkan aku dengan bekalan sabar,
 Meredah lautan hidup penuh dugaan ini.
 Bantuku atasi amarah ini,
 Dengan iman dan taqwa".

Aku ingin bahagia, Dalam dakapan kasihMU ya ALLAH...


Tuesday, 28 August 2012

suNgGuh kEjaM!!!





Ku mencintaimu lebih dari nyawaku
Bahagia kau pun dengan cintaku
Sepakat mengikat janji untuk saling melengkapi
Bagai fajar menjemput sang embun pagi

mengapa kau menghilang
Menghindar dari cintaku
Mengapa kau robohkan
Dan meremukkan jantungku

Sungguh kejam kau meninggalkanku tanpa perasaan
Di kala hatiku merajai hatimu
Ku mohon kau jelaskan padaku sebab apa kau meninggalkanku
Bukankah kita berjanji untuk sehidup semati
Kau pun begitu bahagia di pelukanku
Hingga cinta kita bagaikan pelangi

Bukankah kita berjanji untuk sehidup semati
COPYRIGHT by HusnaIsmail